Organisatie
Het Zeeuws Museum is een compacte organisatie. De vaste formatie bestaat uit circa achttien fte met daarnaast twee projectgebonden medewerkers (deeltijd). Verder dragen circa 50 vrijwilligers vrijwel dagelijks bij aan activiteiten in en om het museum. Dit varieert van werk aan de collectie tot bezoekbegeleiding in de Werkplaats en het museum. De flexibele schil van het museum bestaat uit museumdocenten, technische ondersteuning en tentoonstellingsbouwers.
Drie codes
Het Zeeuws Museum onderschrijft als organisatie drie codes, die op hun beurt adviseren en richtlijnen geven voor goed bestuur en toezicht, een professionele gedragscode bieden ten aanzien van arbeidsmarkt-gerelateerde zaken en er op toezien dat de culturele en creatieve industrie meer inclusief wordt. Deze codes zijn: Governance Code Cultuur, Fair Practice Code en Code Diversiteit & Inclusie. Dit verslag is een samenvatting van en vormt een aanvulling op het verslag van 2023 en geeft daarnaast de wijzigingen weer.
Governance Code Cultuur
Principe 1
Het Zeeuws Museum past de Governance Code Cultuur 2019 toe in al zijn facetten. Het museum is missie-gedreven en beschouwt cultureel ondernemen als het maximaliseren van de realisatie van de missie van het museum:
Het Zeeuws Museum zet kunst en erfgoed in voor een veerkrachtige samenleving waarin iedereen er toe doet.
Onze missie realiseren wij via de volgende vier routes:
ZM VERWELKOMT
Iedereen mag meedoen.
ZM ONTMOET
Het ZM brengt mensen van verschillende achtergronden en generaties samen waarbij de collectie wordt ingezet als startpunt van de ontmoeting. Je komt zo in aanraking met andere perspectieven. Dat verruimt je blik en maakt je weerbaarder in een snel veranderende wereld.
ZM DAAGT UIT
Kunst en verbeelding kunnen helpen bij het zoeken naar een nieuwe gemeenschappelijke toekomst. Het ZM gebruikt daarvoor de collectie als inspiratiebron en zet de kennis, de technieken en verhalen achter de collectie in voor nieuwe ideeën en toepassingen.
ZM BRENGT TOT BLOEI
Je kunt het ZM inzetten als een hulpmiddel om je geest lenig te houden en je dagelijks leven te verrijken.
Principe 2
Het Zeeuws Museum past de principes en aanbevelingen van de Governance Code Cultuur 2019 toe. In 2024 heeft voor het laatst een statutenwijziging plaatsgevonden. In 2025 volgen een nieuw Directie- en Raad van toezicht-reglement en een Toezichtsvisie.
Principe 3
Alle mogelijke nevenfuncties van leden van de Raad van Toezicht en de directie worden in de Raad van Toezicht besproken. Er zijn geen belangenverstrengelingen geconstateerd. Leden van de Raad van Toezicht en hun bedrijven en de directie zullen geen betaalde diensten verrichten voor het museum. Op deze regel zijn geen afwijkingen geconstateerd.
Principe 4
Vanuit het oogpunt van transparantie staan op de website van het Zeeuws Museum zowel het Reglement voor de Raad van Toezicht als het Directiereglement. Deze zullen in 2025 aangepast worden naar aanleiding van de statutenwijziging.Samen met de Raad van Toezicht zijn voor de stichting kritische succesindicatoren geformuleerd, onderverdeeld in kerntaken en ‘de basis op orde’. De directeur rapporteert hierover bij elke vergadering van de Raad van Toezicht. Dit geldt ook voor de strategische doelstellingen van de organisatie.
Principe 5
De directie stelt in samenspraak met de organisatie een prestatieaanbod op voor zowel de Provincie Zeeland als de Gemeente Middelburg. Hierin worden de activiteiten van de stichting van het komende kalenderjaar beschreven vanuit artistiek, educatief en maatschappelijk oogpunt. Jaarlijks wordt hierover gerapporteerd in het bestuursverslag en het jaarverslag.
Principe 6
Het Zeeuws Museum is als lid van de Museumvereniging aangesloten bij de stichting Mores. Daarnaast kunnen medewerkers terecht bij de medewerker Personeelszaken.
Circa tien keer per jaar is er op maandagen een teambijeenkomst in het museum. De bijeenkomsten hebben tot doel om informatie uit te wisselen, samen een thema uit te diepen, etc. Voorafgaand aan de bijeenkomst kunnen medewerkers onderwerpen voor de agenda inbrengen. In 2024 is een concept interne gedragscode (zie hierna) aanleiding geweest om drie maal langdurig met elkaar hierover van gedachten te wisselen. Wat vinden wij gewenst en ongewenst gedrag als organisatie, hoe gaan we daar mee om? Deze gesprekken krijgen een vervolg in 2025 en zullen resulteren in een definitieve versie van onze eigen gedragscode, mede opgesteld door de medewerkers.
De medewerkers van het Zeeuws Museum vormen een afspiegeling van de maatschappij qua verschillen in opvattingen en ideeën. Dit levert intern, net als in de buitenwereld spanning op. Intern proberen we daarom steeds meer op zoek te gaan naar gedeelde waarden van waaruit we kunnen werken.
Een aantal maal per jaar is er een borrel voor medewerkers, vrijwilligers en rondleiders in het Museumcafé, om elkaar te ontmoeten en nieuws uit te wisselen. Aanwezigheid hierbij is niet verplicht, wel gewenst.
De verschillende teams in de organisatie hebben op regelmatige basis met en zonder de directeur intern en onderling overleg.
Twee maal per jaar is er een zogenaamde seizoensopening voor vrijwilligers en rondleiders (zzp’ers) waarin het programma voor het komend half jaar wordt gepresenteerd en het beleid wordt besproken. Eenmaal per jaar is er een zogenaamd nazomerdiner waar de gehele organisatie elkaar ontmoet bij een gezamenlijk diner.
Het Zeeuws Museum probeert belangenverstrengeling in een zo vroeg mogelijk stadium te signaleren, ter vermijding van de ongewenste gevolgen ervan. Opdrachten aan (familie)relaties van medewerkers van het Zeeuws Museum worden van tevoren goedgekeurd door Directeur en Hoofd Bedrijfsvoering gezamenlijk (volgens het vier-ogen principe). Hierbij wordt gekeken naar de inzet van menskracht die nodig is voor het vinden van een andere opdrachtnemer in relatie tot de hoogte en omvang van de opdracht. Het uitgangspunt hierbij is dat de opdrachtverlening aan een relatie van medewerkers voor het museum de beste oplossing moet zijn. Per relatie mag per opdracht maximaal € 5.000 exclusief BTW gefactureerd worden, met een cumulatief bedrag van maximaal € 10.000 op jaarbasis. Er worden geen opdrachten verleend aan leden van de Raad van Toezicht of hun bedrijf, Hoofd Bedrijfsvoering en Directeur/Bestuurder of hun (familie)relaties. In 2024 is niet afgeweken van deze afspraken.
De Code Diversiteit & Inclusie (zie ook verderop) wordt toegepast en is uitgewerkt in een meerjarig actieplan, opgesteld tijdens de deelname van het museum aan Musea Bekennen Kleur.
Het museum past de Fair Practice Code (zie hieronder) toe en bespreekt deze waar mogelijk ook met de opdrachtuitvoerende partijen waarmee het museum werkt.
Het museum werkt aan duurzaamheid, zowel voor wat betreft de duurzame inzetbaarheid van medewerkers, het bestendigen van relaties met partners en communities in de omgeving van het museum als hergebruik van tentoonstellingsmaterialen, langere looptijd van tentoonstellingen, actiever werven van publiek in de eigen regio in plaats van (inter)nationaal), etc.
Eenmaal per jaar wordt de risicoanalyse geactualiseerd en afgestemd met de Raad van Toezicht.
Tekst Concept Gedragscode, inclusie en diversiteit onder de medewerkers
Bij het Zeeuws Museum streven we naar een inclusieve, verwelkomende en uitdagende werkplek waar iedereen ertoe doet. We geloven dat dit leidt tot een meer inspirerende en positieve werksfeer, wat bijdraagt aan het succes van de organisatie.
Bij het Zeeuws Museum omarmen we diversiteit en inclusie en zorgen we ervoor dat iedereen gelijke kansen krijgt, zodat we samen kunnen groeien en bloeien. Het Zeeuws Museum onderschrijft en past de volgende codes toe: ICOM Ethische Code, Governance Code Cultuur (2019), Code Diversiteit en Inclusie en de Fair Practice Code. Meer informatie over de betreffende codes vind je in de bijlage.
Bij het Zeeuws Museum behandelen we elkaar met respect, eerlijkheid en vriendelijkheid. We tolereren geen pesterijen, kwetsende opmerkingen of gedrag dat door anderen als ongewenst ervaren kan worden. We willen dat al onze medewerkers zich veilig en gewaardeerd voelen, ongeacht hun leeftijd, gender, achtergrond, seksuele voorkeur, huidskleur, religie of politieke overtuiging.
Jouw bijdragen:
• Zet je in voor een inclusieve en verwelkomende werkomgeving.
• Behandel iedereen vriendelijk, eerlijk en met respect.
• Wees je bewust van je eventuele vooroordelen.
• Stel je open voor andere perspectieven.
• Gedraag je niet op een manier die anderen kan kwetsen of waardoor je een ander ongemakkelijk laat voelen.
• Als je gedrag ziet of ervaart wat niet past bij de gedragscode, spreek dit uit naar een collega of leidinggevende.
• Heb je last (gehad) van ongewenste omgangsvormen: seksuele intimidatie, misbruik, agressie, geweld, discriminatie of pesten en is het niet mogelijk om met een collega of leidinggevende te bespreken: dan kan je met een van de beschikbare externe vertrouwenspersonen van Mores in gesprek gaan. Meer informatie over deze vertrouwenspersonen vind je op: https://mores.online.
Principe 7
De Raad van Toezicht van het Zeeuws Museum kent één commissie, te weten de financiële commissie, bestaande uit twee leden. Deze financiële commissie komt jaarlijks twee- tot driemaal bijeen. De voorzitter van de Raad van Toezicht plus een lid voeren jaarlijks een functioneringsgesprek met de directeur. De directeur doet daarnaast regelmatig een beroep op de expertise van individuele raadsleden.
Principe 8
De zittingstermijn van de Raad van Toezicht is statutair gemaximeerd op twee keer vier jaar en middels een rooster van aftreden wordt in vernieuwing en herbenoeming voorzien. Benoeming van de leden van de raad vindt plaats door voordracht van de zittende raad en na consultatie van de directeur. In 2024 heeft een vernieuwing van de raad plaats gevonden en zijn drie nieuwe leden aangetreden. Leden van de Raad van Toezicht ontvangen geen bezoldiging voor hun werkzaamheden. Er wordt aan hen de ruimte en budget geboden voor verdieping en verbreding van kennis.
Fair Practice Code
Solidariteit, diversiteit en inclusie
• Werknemers van het Zeeuws Museum worden betaald conform de CAO Provincies.
• Voor de betaling van museumdocenten (zzp’ers) wordt de richtlijn van beroepsvereniging Bram gevolgd.
• Kunstenaars worden betaald conform de richtlijn van het Mondriaan Fonds. Zij ontvangen een fee, een werkbudget. Het resulterende kunstwerk blijft eigendom van de kunstenaar. Het museum heeft een recht van eerste koop. Daarnaast worden afspraken gemaakt en vastgelegd met betrekking tot auteursrechten.
• Het museum hanteert als uitgangspunt werkzaamheden van betaalde krachten niet door vrijwilligers te laten doen en vice versa.
• De organisatie onderschrijft en past de Code Diversiteit & Inclusie (zie hieronder) toe.
Transparantie en vertrouwen
• De bedrijfsorganisatie staat online.
• De Governance Code Cultuur 2019 wordt gevolgd en toegepast.
• Kennis en expertise worden gedeeld met andere organisaties in de cultuur- en ‘not for profit’-sector.
• Het gesprek wordt aangegaan met onderaannemers; we kijken of zij ook deze Code toepassen. Een belangrijk knelpunt hierbij is dat er grote verschillen zijn tussen de verschillende branches en hun CAO’s. Dit is vooral van toepassing op inhuur.
• Gedetacheerde medewerkers krijgen hetzelfde betaald als medewerkers in dienst van de museumstichting.
• Bij aanbesteding van opdrachten bestaat een voorkeur voor onderaannemers die de Fair Practice Code toepassen, en in elk geval de CAO van hun branche hanteren.
Duurzaamheid
• Medewerkers ontvangen conform de CAO Provincies een Persoonlijk Ontwikkel Budget (POB) met als doel de bevordering van een duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
Code Diversiteit & Inclusie
Diversiteit is een gegeven en inclusie is een actieve handeling. Vanuit deze gedachte werken we aan het vergroten van diversiteit binnen de vier P’s (Personeel, Publiek, Programma en Partners) en werken we tevens aan het vergroten van het vermogen om de onderlinge verschillen in te zetten voor:
Toegankelijkheid
• Waar mogelijk werken we met ervaringsdeskundigen om de fysieke toegankelijkheid in ons museumgebouw en kantoor te verbeteren. Het feit dat beiden gevestigd zijn in een rijksmonument is belemmerend voor het uitvoeren van verbeteringen.
• Om de sociale toegankelijkheid van het museum te vergroten werken we met externe partners die samen met hun achterban het museum bezoeken en daarna mensen aanmoedigen om op eigen gelegenheid te gaan.
• Om de financiële toegankelijkheid te vergroten organiseren we gratis activiteiten waaraan iedereen kan mee doen. We kiezen hiervoor omdat aan vele vormen van korting of bijzondere kaarten het stigma kleeft van armoede. Op deze manier vermijden we dit.
Om de Code Diversiteit & Inclusie in de praktijk te brengen heeft het Zeeuws Museum zich in 2020 aangesloten bij het landelijk netwerk Musea Bekennen Kleur. Dit heeft geleid tot een eigen Zeeuws Museum-actieplan dat opgesteld is door de medewerkers van het museum. In 2023 zijn de volgende onderdelen gerealiseerd, gerubriceerd per “P”.
Personeel
• Sinds 2021 werkt het museum met een op diversiteit en inclusie gerichte wervingsmethode. Deze is ontwikkeld in samenspraak met het wervingsbureau Diversity Recruitment. Dat ziet er in de praktijk als volgt uit:
o We vragen sollicitanten om drie tot vier vragen die in de vacaturetekst staan te beantwoorden en een overzicht aan te leveren met die informatie die zij belangrijk vinden bij de selectie (een cv), waaronder (werk)ervaring en opleiding. Een motivatiebrief is niet nodig.
o Soms is schrijfvaardigheid een belangrijke eis, dan willen we graag een ‘geschreven’ reactie. Als dat niet of minder belangrijk is kan men via een ingezonden video solliciteren.
o Om alle kandidaten op dezelfde manier te behandelen werken we volgens een vast draaiboek met voor alle kandidaten dezelfde vragen en evenveel tijd.
o Om een beter beeld van een kandidaat te krijgen gebruiken we de STARR methode bij onze vragen. STARR betekent dat we aan de kandidaat vragen om een concrete Situatie te beschrijven en wat diens Taak en Aanpak daarin was. Daarna vragen we wat het Resultaat van de aanpak was en om daarop te Reflecteren. Wat ging goed en wat zou men een volgende keer anders doen en hoe. Op deze manieren proberen we te voorkomen dat wij aannames doen over de kandidaat.
o Wij werken vervolgens met een scoreformulier om zo objectief en concreet mogelijk te beschrijven hoe goed iemand bij de functie past.
o De keuze voor de kandidaten gebeurt op basis van het puntentotaal van het scoreformulier.
o Als we een keuze hebben gemaakt met wie wij graag verder willen - en de kandidaat wil ook met ons verder - dan vragen we aan 2-3 mensen, die de kandidaat goed kennen als collega, wat zij diens sterke punten vinden en waar nog ruimte voor ontwikkeling is. Daarnaast vragen we de kandidaat om mee te werken aan een ontwikkelassessment. Het doel van deze gesprekken en het assessment is om de kandidaat zo goed mogelijk te ondersteunen bij het inwerken in de nieuwe functie. Daarnaast wordt bij het assessment ook gekeken naar de geschiktheid voor de functie.
o Om iedereen ook bij de beloning gelijk te behandelen geldt voor alle (nieuwe) medewerkers dat het salaris, de inschaling en arbeidsvoorwaarden volgens de CAO provinciale sector en ons functiehuis plaatsvindt.
o Tenslotte vragen we de kandidaat voor indiensttreding een VOG te overleggen.
• Een deel van de medewerkers heeft het volledige POB besteed. Een ander deel van de medewerkers geeft aan dat opleidingen en trainingen moeilijk te combineren zijn met de fase waarin hun leven zich bevindt.
• We volgen ontwikkelingen met betrekking tot nulmetingen bij aangesloten musea en kijken wat voor ons nuttig is. Uit gesprekken met andere musea komt naar voren dat de kleine omvang van de Zeeuws Museum-organisatie belemmerend is voor een nulmeting, met name met het oog op vertrouwelijkheid en anonimiteit. Tot op heden is er nog geen goed voorbeeld voor het museum gevonden.
Publiek
De nieuwe netwerker sociale programma’s bouwt en versterkt ons netwerk met name met ondervertegenwoordigde groepen. Dit is inmiddels zichtbaar in de samenstelling van de bezoekers van het museum. Een grotere diversiteit komt ook in beeld bij uitingen van communicatie, onder meer door bezoekers van het museum als modellen te gebruiken. Daarnaast is er sprake van herhaalbezoek en nieuw publiek via onze vaste partners, zoals bijvoorbeeld De Vrolijkheid en Pennywafelhuis. Dit zijn geen grote aantallen, maar ze brengen wel een verandering teweeg.
Programma
Naast de werkgroep Ongemakkelijk erfgoed (in samenwerking met Zeeuws Genootschap) die (herkomst)onderzoek doet naar objecten met koloniale relaties bestaat sinds 2024 de werkgroep Koloniaal en Slavernijverleden. Deze werkgroep bestaat uit personen die een relatie hebben met het koloniaal en slavernijverleden en brengt adviezen uit aan het museum over het beter zichtbaar maken van dit gedeelde verleden in onze vaste opstelling en eventuele uitbreiding van de collectie.
Partners
Het museum probeert tot meer gelijkwaardige vormen van samenwerking te komen met externe partners en langdurige relaties aan te gaan. Samen met een zestal Zeeuwse partners (ZB Bibliotheek van Zeeland, Maritiem MuZEEum Zeeland, Discriminatiepunt Zeeland etc.) wordt gewerkt aan een wandtapijt in het kader van het landelijke project Draden van ons slavernijverleden. De samenwerking met Pennywafelhuis en De Vrolijkheid zijn in 2024 bestendigd. Dat geldt ook voor de samenwerking met de Gekozen Familie (LHBTQIA+).
ZEEUWS MUSEUM ZAKELIJK
Het netwerk Zeeuws Museum Zakelijk is een community van maatschappelijk betrokken ondernemers, die geïnteresseerd zijn in de Zeeuwse cultuur. Dit netwerk telt eind 2024 dertien leden. Het netwerk heeft als doelstelling financieel bij te dragen aan activiteiten van het Zeeuws Museum en het vergroten van draagvlak voor het museum in Zeeland. De bijdrage wordt besteed aan het programma ZM in de school en aan het organiseren van sociale programma’s voor specifieke doelgroepen. Voor deze groepen vormt de entreeprijs in combinatie met de prijs voor een rondleiding een belemmering, terwijl de groep tegelijkertijd speciale behoeften heeft waarvoor een bijzondere aanpak nodig is. Jaarlijks wordt voor de leden een netwerkbijeenkomst georganiseerd rondom een actueel thema in het museum.
RAAD VAN TOEZICHT
Het Zeeuws Museum wordt geëxploiteerd door de Zeeuwse Museumstichting. Deze stichting wordt bestuurd door de directeur, Marjan Ruiter. De toezichthoudende taken worden vervuld door de Raad van Toezicht. De hoofdstructuur, doelstelling, bevoegdheden en werkwijze zijn in de statuten vastgelegd. De statuten zijn in 2024 gewijzigd en verder in lijn gebracht met de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR).
Bestuur en toezicht verhouden zich voorts zoveel mogelijk tot elkaar conform het Raad-van-Toezichtmodel, zoals beschreven in de Governance Code Cultuur 2019. De in deze Code beschreven principes en best practices worden toegepast en zijn uitgewerkt in het Directiereglement en het Reglement voor de Raad van Toezicht.
In de praktijk betekent dit dat de directeur verantwoordelijk is voor het artistiek en zakelijk beleid en voor de bedrijfsvoering - het reilen en zeilen - van het museum. Hieronder vallen ook de naleving van wet- en regelgeving, risicobeheersing en goed werkgeverschap richting medewerkers en vrijwilligers van de stichting. De Raad van Toezicht heeft een toezichthoudende en adviserende rol inzake het realiseren van de maatschappelijke doelstelling, inzake de strategie, identiteit en continuïteit van de organisatie, inzake de verhouding met publieke en private financiers en inzake de dialoog met interne en externe belanghebbenden. De jaarrekening en de begroting, opgesteld door de directeur, worden voorafgaande aan de vaststelling goedgekeurd door de raad.
De raad wordt door de directeur regelmatig geïnformeerd over de gang van zaken in het museum en bespreekt met de directie de plannen die het museum ontwikkelt op inhoudelijk en financieel gebied.
Regelmatig wordt een beroep gedaan op de expertise van individuele raadsleden. De raad kent één commissie, te weten de financiële commissie, bestaande uit twee leden. Deze commissie komt jaarlijks twee- tot driemaal bijeen. De Raad van Toezicht heeft bovendien de werkgeversrol richting directeur. De voorzitter van de Raad van Toezicht plus een lid voeren jaarlijks een functioneringsgesprek met de directeur en doen, indien daartoe aanleiding is, voorstellen aan de raad inzake de honorering van de directeur.
De Raad van Toezicht is verantwoordelijk voor zijn eigen samenstelling en waarborgt daarbij deskundigheid, diversiteit en onafhankelijkheid. De zittingstermijn is statutair gemaximeerd op twee keer vier jaar en middels een rooster van aftreden wordt in vernieuwing en herbenoeming voorzien. Benoeming van de leden van de raad vindt plaats door de zittende raad, na consultatie van de directeur. Leden van de Raad van Toezicht ontvangen geen bezoldiging voor hun werkzaamheden. Er wordt aan hen de ruimte geboden voor verdieping en verbreding van kennis.
In het verslagjaar vergaderde de Raad van Toezicht vijf keer. Daarnaast heeft één klankbordsessie inzake het thema meerjarenbeleid/toekomst van het Zeeuws Museum plaatsgevonden. Er zijn daarnaast meerdere informele overlegmomenten geweest tussen raad en directeur over uiteenlopende onderwerpen. Na twee volle zittingstermijnen hebben we afscheid genomen van Arjen Meeuwsen en Francien Petiet. Na een open wervingsprocedure is de raad sinds oktober weer op volle sterkte. Als raad hebben we er voor gekozen om, in plaats van de gebruikelijke zelfevaluatie, onze blik op de samenwerking en de toekomst te richten.
De Raad van Toezicht van het Zeeuws Museum bestaat uit vijf leden inclusief de voorzitter. Vanaf 1 januari 2025 is de positie van voorzitter ingevuld door Natalie Bos, Kees Verheijen heeft de positie van vicevoorzitter op zich genomen.

Natalie Bos voorzitter Raad van Toezicht
Samenstelling Raad van Toezicht
Mevrouw Natalie Bos (voorzitter)
(Neven)functies:
• Eigenaar Bureau Natalie Bos – marketing | communicatie | programmamanagement in de museale sector
De heer Kees Verheijen, (vicevoorzitter, financiële commissie
(Neven)functies:
• Voormalig directeur dienst Financiën, Inkoop en Projecten, Scalda - sinds 1 september 2023 met prepensioen
• Penningmeester bij TY Zeeuws kamerorkest
Mevrouw Sophie Heijkoop (lid, financiële commissie)
(Neven)functies:
• Programmamanager DEN Academie, DEN Kennisinstituut cultuur & digitale transformatie
Mevrouw Kris Reijnierse (lid)
(Neven)functies:
• Projectmanager Vastgoed bij de HZ University of Applied Sciences
Mevrouw Sabien Raams (lid)
(Neven)functies:
• Bestuurder Emergis
• Bestuurslid – Mental Health Europe
• Vicevoorzitter raad van toezicht - GGZ-VS (Opleidingsinstelling Verpleegkundig Specialist)
• Voorzitter Platform Internationaal Verbinden - de Nederlandse ggz
• Voorzitter GLAG-Mental Health - Global Leadership Exchange
• Arbiter (categorie bestuurders) namens de Nederlandse ggz - Scheidsgerecht gezondheidszorg
Directie
Marjan Ruiter
(Neven)functies:
• Directeur/Bestuurder Zeeuws Museum
• Lid Ethische Commissie
• Lid bestuur Vereniging Zeeuwse Musea
• Lid raad van toezicht Vizita, Middelburg
• Lid stuurgroep Sprekende geschiedenis
• Lid visitatiecommissie Joods Historisch Museum (Amsterdam)
VRIENDEN VAN HET ZEEUWS MUSEUM (VZM)
Beleid Vrienden
De tarieven van het lidmaatschap van de VZM zijn in 2024 onveranderd gebleven:
Lidmaatschap | jaarlijkse bijdrage |
|---|---|
Vriend 18 t/m 25 jaar | €10,- |
Vriend | €30,- |
Vriend plus partner/introducé | €50,- |
Beste Vriend / Vriend voor het leven | vanaf €100,- |
Het aantal Vrienden inclusief partners/introducés bedroeg per 31 december 2024 171 personen.
Vriendenactiviteiten
Op 20 januari vond in samenwerking met Zeeuws Museum een nieuwjaarsbijeenkomst plaats. De Vrienden waren genodigd om op 25 mei aan een exclusieve preview van de tentoonstelling Heden van het slavernijverleden deel te nemen. 21 september was er een Vriendenreis naar Oostende, waar het Mu.ZEE bezocht werd, en - naar keuze - in de middag een stadswandeling met gids of bezoek aan Museumschip Mercator. Op 30 november vond een exclusieve preview met rondleiding van de tentoonstelling DARN plaats.
In 2024 zijn er twee nieuwsbrieven naar de vrienden gezonden. Financiële bijdragen kwamen dit jaar ten goede aan de nieuwjaarsbijeenkomst, de Vriendenreis naar Oostende, de previews bij Heden van het slavernijverleden en DARN alsmede de sociale programma’s van het Zeeuws Museum.
Het bestuur van de VZM kwam in 2024 vijf keer bij elkaar. Als nieuw bestuurslid mochten we dit jaar Eddie Beniers (penningmeester) verwelkomen.

Bestuur Vrienden Zeeuws Museum
De samenstelling van het huidige bestuur is als volgt:
• Bram de Muijnck voorzitter
• Eddie Beniers penningmeester
• Jeannette van Honk-Euwema secretaris
• Agnes den Hartogh communicatie
• Christien van Driel lid
De stichting Vrienden van het Zeeuws Museum is aangesloten bij de Nederlandse Federatie van Vrienden van Musea en valt onder de ANBI regeling.
MEDEWERKERS
• Mike van den Berge – medewerker publieksontvangst en veiligheid
• Saskia Bieleveld – secretaresse
• Klaas Broekaert – medewerker financiële administratie (gedetacheerd via Erfgoed Zeeland)
• Leroy de Bruijn – depotbeheerder/technisch medewerker collectie
• Leela Deretta – medewerker educatie
• Kim Doedel – medewerker publieksontvangst en veiligheid
• Renée van Dongen – medewerker online communicatie & marketing
• Marcel de Dreu – medewerker publieksontvangst en veiligheid
• Rebecca Eisenbart – tijdelijke medewerker educatie/projecten
• Saban Eren – medewerker publieksontvangst en veiligheid
• Marijke Gunter – medewerker p&o (gedetacheerd via Erfgoed Zeeland)
• Lisanne den Hartog – junior conservator
• Nienke Jelles – medewerker registratie
• Jordan Jutte – medewerker publieksontvangst en veiligheid
• Saskia Kluyfhout – project coördinator
• Raymond van Kralingen – medewerker publieksontvangst en veiligheid
• Ron Leeuwenburg – depotbeheerder/technisch medewerker collectie
• Karina Leijnse – collectiebeheerder/ tentoonstellingsmaker
• Nathalie van Ooijen – office manager /(project)-secretaresse
• Cindy van Oorschot – secretaresse
• Maaike Ritsema – medewerker communicatie & marketing
• Madeleine Roelfsema – projectmedewerker eenZM
• Marjan Ruiter – directeur
• Nanda Runge – collectie medewerker
• Răzvan-Iulian Rusu – tijdelijke medewerker onderzoek collectie
• Caroline van Santen – conservator
• Wendy Steunebrink – medewerker financiële administratie
• Claudia Urru – hoofd bedrijfsvoering
• Rita Vendrig – medewerker publieksontvangst en veiligheid
• Romeo Vermuë – medewerker publieksontvangst en veiligheid
• Roosje Vreman – medewerker sociale programma’s
• Ivo van Werkhoven – tentoonstellingsmaker
• Kevin de Wilde – medewerker publieksontvangst en veiligheid
• Dorine Zelders – medewerker educatie
STAGIAIRE
• Liesbeth Labeur
TRAINEE
• Sanne Rossel
VRIJWILLIGERS
• Georgine Beemster
• Jan Piet Bekker
• Eddie Beniers
• Wilma Bielok
• Marja Boland
• Gery Boneschansker
• Mark Bosselaers
• Corrie Bouwens
• Francis Brienen
• Joke Davidse
• Linda van Dijke
• Joke Dissel
• Ida Doorenweerd
• Carry Duyser
• Aagje Feldbrugge
• Marianne Gossije
• Gerard Heerebout
• Jeroen Hendrikx
• Katie Heyning
• Ria D’Hont
• Cora Jebbink
• Geralde de Jonge
• Marijke Kieboom
• Gilda Kramer
• Hester Loeff
• Loes Müller
• Edith Mutsaerts
• Freddy van Nieulande
• Herman Nijhuis
• Toos Oskam
• Olga Penraat
• Caroline Pijnenburg
• Riet Plantefeber
• José Raijmakers
• Corry Rasenberg
• Anita Remijnse
• Janet van Renterghem
• Rien Sanderse
• Coby Schroevers
• Coby Severiens
• Jolanda Veraart
• Mieke Wiegerinck